כיצד נקבע מחיר של תפילין

בדומה למאמר שהבאנו לעיל בנוגע לדרך תמחורם של ספרי תורה, שאלה שחוזרת על עצמה – על ידי הורים לנערי בר-מצווה או אנשים שחשקה נפשם בתפילין מהודרות מן המעלה הראשונה – היא איך אנו קובעים את מחירן של התפלין.

נקדים, כי כידוע, תפילין מורכבות משלושה חלקים –

  • בתים

ראשית נאמר כי יש שני סוגים של בתי תפילין. הסוג המהודר פחות והנחשב בעולמות הסת"ם לבית באיכות ירודה במיוחד – הוא זה שעשוי מעור בהמה דקה (כבש). הסיבות לכך נעוצות בעובדה שלכבש יש עור דק במיוחד מה שגורם לבית עצמו להישחק מחום ולחות, וכן לפרשיות עצמן להיהרס. יתירה מכך, הבית רגיש מאוד למכות חיצוניות אשר מלבד העובדה שהן משפיעות בקלות רבה על צורת הבית, לאחר פגיעה שכזו אין שום אפשרות לתקן את התפילין, מחשש להרס נוסף, ובכך למרבה הצער, התפילין מוצאות עצמן בגניזה. תהליך ייצור התפילין - מכון הסת"ם כתבו לכם

לעומת זאת, הסוג השני של הבתים וזה שנחשב למהודר ואיכותי הרבה יותר, הם אלו שמיוצרים מעור בהמה גסה (בית תפילין שמיוצר מעור עורף השור – נחשב לאיכותי ועמיד במיוחד). הליך הייצור כולל עשרות שלבי עיבוד שונים והעור עובר תהליכים רבים על מנת להביא אותו לתוצאה מוגמרת איכותית ומשובחת במיוחד. לא למותר לציין שאין דיי בקניית בית תפילין מעור בהמה גסה כדי להבטיח איכות, האיכות נובעת גם מסוג העור וזן הבהמה, דרך העיבוד ומקום העיבוד, וסוגי הידורים שונים שגורמים למחיר להיקבע בהתאם, וכמובן אופן הגימור והצביעה.

אנו במכון כתבו לכם זמינים עבורכם לכל שאלה בנוגע לתפילין ודרך עיבודן.

  • פרשיות

הפרשיות הן עיקר התפילין. על מנת לרכוש עבורנו תפילין מהודרות, שנכתבו בצורה המהודרת ביותר, אנו צריכים להקפיד על כמה דברים חשובים שקובעים את הידור הפרשיות:

א. הסופר: ישנם הידורים רבים שנוהגים בהם הסופרים יראי השמים מדורי דורות. לנו חשוב להקפיד כי מדובר בסופר ירא שמים, בעל תעודת הסמכה ממכון רשמי. כמובן שישנה עדיפות הלכתית לסופר שקובע עיתים לתורה וטובל במקווה מידי יום, בכך נהיה בטוחים כי התפילין שלנו בידיים טובות ונכתבות לשם מצווה בתכלית ההידור והקדושה.תהליך ייצור התפילין - מכון הסת"ם כתבו לכם

ב. הכתב: לאחר שווידאנו ותהינו על קנקנו של הסופר – נבדוק דוגמאות לכתיבה שלו. לכתב יש השפעה רבה על קביעת הידורן של תפילין בבחינת זה א-לי ואנווהו. ישנם סופרים רבים שהם בעלי כתב יפה אולם לא מקפידים על כל הידורי הכתיבה, לעומת זאת קיימים סופרים יראי-שמים שכתיבתם אינה נאה.

אנו ממליצים לנסות לחפש סופר ירא שמים שמקפיד על כל ההידורים ושכתיבתו יפה ותמה, ניתן ברוב המקרים אף לבקש צילומים מהסופר עצמו ואנו נלך ונתייעץ עם רב על מנת שיחווה דעתו על רמת הכתב. כמובן נדגיש כי כתב יפה יותר מתבטא בין שלל ההידורים, במחיר גבוה יותר.

  • רצועות

רצועות התפילין גם הן עשויות מעור הבהמה והן החלק הפגיע ביותר בתפילין מאחר שהוא נשחק בקלות הרבה ביותר בהתעסקות היומית של קשירת התפילין.

סוג העור: רצועות תפילין העשויות מעור תחתון נחשבות לרצועות תפילין נחותות ופחות מהודרות מרצועות תפילין העשויות מעור עליון, שהוא האיכותי והמהודר ביותר עבורן.

דרך עיבוד העור: עיבוד במכונה אוטומטית נחשב לדרך פחות מהודרת על מנת לייצר רצועות לתפילין, לעומת זאת, עיבוד ידני איכותי ומוקפד, נחשב לאיכותי יותר ונשמר לאורך זמן.

אנו במכון כתבו לכם ממליצים לכם לבחור את רצועות התפילין המהודרות ביותר על מנת שיחזיקו לכם זמן רב ככל הניתן, פערי המחירים אינם משמעותיים ואילו פערי האיכות כן.

דילוג לתוכן